Træning & træningstider

W1siziisijiwmtgvmdivmdevndh1dzdzmm9tdl9tb2xyb2rfzwxfnzi4edkwxy5qcgcixv0?sha=d912fd003b9c3b21
Img_20190513_185259
Vores træning

Træningstider:
Søndage kl.  9:00 - 12:00
Onsdage kl. 17:30 - 20:00 (kun i "sommertids perioden)

Husk at tilmelde dig træning via Holdsport. Og mød op i skolegården senest 5 min før træningsstart.
Sluttider er ca. tider, så afstem med træneren, hvis du har en fast bagkant.

-------------------

Søndage (alle søndage i sæsonen)
Om søndagen skal vi have kilometer i benene. Der køres med et jævnt tempo og med det formål at øge/skabe udholdenhed for den enkelte. Denne træning kalder vi LSD "long slow distance". 

Distancen (og farten) øges gennem sæsonen, og vi bestræber os på, at rutens længde og fixpunkter er nævnt i Holdsport inden træningsdagen.  

Har du en god "ben-dag", er det måske dig, der tager en ekstra lang føring og giver læ i sidevinden. På den måde vil også du komme hjem med "brugte" ben .

Søndag er også dagen, hvor træneren måske kan presses til et hyggeligt bagerstop.

Onsdage (i 'sommertids'-perioden)
Onsdagene i sommertidsperioden er sat af til 2 1/2 times træning. Det er typisk her træneren indlægger lidt flere intervaller, spurter og leg.
 

Intervaltræning kan handle om at peake på pulsen flere gange i løbet af træningen. Det gør man ved at presse sig selv hårdt - og gerne lidt over grænsen - i indlagte spurtintervaller, og så ellers sætte tempoet og pulsen ned mellem intervallerne. Det træner konditionen. Hvis du giver dig fuldt ud, er du sikker på at udvikle dig.

Intervaltræning kan også være, at køre tunge tråd med lav kadence i x antal km eller op ad en bakke. Det træner styrke. Igen er det efterfølgende vigtigt få fart og puls ned.   


Der kan fokuseres på følgende intervaltyper; korte (acceleration/sprint), mellem, lange, bakke og 'rullende bakker', hvor intervallet fortsætter efter bakketoppen.

Der vil ALTID være opsamling, og der vil ALTID bliver kørt ud og hjem sammen, så der er ingen grund til ikke at give sig max. i intervallerne. Hvis det ikke kan mærkes i kroppen dagen efter, har du ikke presset dig selv godt nok. 

Tekniktræning - udvalgte mandage

I sommertidsperioden bestræber vi os på at afholde tekniktræning første og sidste mandag i måneden (kan variere, så hold øje med Holdsport). 


Tekniktræning er for både nye og erfarne ryttere, mænd og  kvinder, og noget vi alle har brug for. Man kan altid lære noget nyt eller raffinere noget eksisterende. De fleste motionscyklister er startet i en relativ sen alder, og har ikke fået ind med modermælken, hvordan man sidder og begår sig i et cykelfelt. Vi tilbyder netop derfor træning til netop det formål. 

Emnerne kan være køreteknik, kommandoer, spurt, bakker, sving, m.fl. Hvordan kommer vi hurtigst og sikrest ind på een række? Hvordan bliver du teknisk bedre, så du ikke skal lukke et hul efter et sving? Hvordan kommer du helt op over bakkerne og samtidig være klar til at fortsætte i optimalt tempo?


Opvarmning
Ved både søndags- og onsdagstræning varmer vi op ved, at køre i moderat tempo de første 5-10 km. Vi ved godt, at I kan køre hurtigere, men farten holdes bevidst nede at trænerne for at få benene godt gang.

'Rulle af'
Ligeledes bruges sidste del af turen til at 'rulle af'. Det vil sige, at farten typisk sænkes, og kadencen øges (hurtige, lette tråd). Herved påbegyndes restitutionen allerede ved træningens afslutning - og har en meget bedre effekt, end hvis der køres fuld gas til skolegården og direkte hjem på sofaen. Igen er det en helt bevidst beslutning fra trænernes side (det går måske ud over gns. fart - men i Solrød Cykling er det ALDRIG gennemsnitsfarten, der er i fokus - det er udbyttet af træningen, og at vi har haft det sjovt sammen).



​Niveaudelt træning

Dette gælder for alle hold:
Vi kører ud og hjem sammen – ingen efterlades på vejen eller kører hjem selv, med mindre det specifikt er aftalt.

Vi kører ALTID efter færdselsloven og med Go' stil! Vi kører ikke efter at opnå en bestemt gennemsnitshastighed, vi kører for, at det kan mærkes i lårene.

Vi kører maksimalt 2 og 2, og vi kører lige efter hinanden (ikke ved siden af hinanden i vifte). 


Niveauer

Vi inddeler typisk efter niveauer, således at træningen kan tilpasses den enkelte gruppe. Vi kører, som udgangspunkt, ikke mere end 12 i en gruppe - således kan der være flere grupper indenfor samme niveau. 

For at optimere trænernes forberedelse, skal man tilmelde sig dagens træning i Holdsport. 

Niveau 3 er for dig, der ønsker en god, solid omgang træning, måske at komme lidt i form igen, eller bare køre en superfed tur, hvor der også kan være plads til lidt småsnak. Vi kører samme træningstype som resten af klubben, men støtter meget mere på bakkerne og i spurterne, og der vil altid være en træner til at samle op. Udgangspunktet ved sæsonstart i relation til hastighed og distance er nævnt på forsiden og øges gennem sæsonen.

Niveau 2 er for trænede ryttere og dem, der vil have det hårdt. I denne gruppe presser man hinanden og kører intervallerne hårdt. Der trænet igennem, men der tages ALTID hensyn. Der køres mange bakke- og skiltespurter med håneretten som præmie.

Niveau 1 er for dem, der kører stærkt, og som har ambitioner om at køre endnu stærkere. Intervallerne køres igennem til der smages blod. Du slæber dig selv op på bakketoppen eller til mål i et interval. Farten er højere og ruterne længere.
Vi samler også op og venter på hinanden undevejs.


Tilmelding til træning
For at gøre planlægning af træningen lettere for vores fantastiske Team på vejen, så skal du tilmelde dig de træninger du deltager i via Holdsports Kalender.

W1siziisijiwmtgvmdivmdevyte5n3zwctrtx1nvbhjvzf9lbf8xnjb4njawlmpwzyjdxq?sha=5ea20e6cdd185a58